Saturday, November 21, 2009

با كيفيت ترين و بي كيفيت ترين خودروهاي داخلي


ايسنا _ شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران وابسته به وزارت صنايع اعلام كرد خودروهاي ماكسيما , موسو , رونيز , وانت نيسان دو كابين , زانتيا , مزدا 323 و پژو 206 با امتياز منفي 23 , 5 /26 , 4 /27 , 2 /28 , 30 , 9 /32 , 4 /33 در سطح كيفيت خيلي خوب قرار دارند . اكثر خودروهايي كه با ساخت داخل زير 30 درصد توليد شده اند در محدوده خودروهاي با كيفيت بسيار خوب قرار دارند . توليد 206 كه حدود 30 درصد ساخت داخل شده هم به شدت از سوي كارشناسان فرانسوي در ايران خودرو نظارت مي شود و هر اشكال يا ايراد توليدي آن به اين كشور گزارش و در صورت زياد شدن معايب , خط توليد متوقف مي شود .
خودروي ماكسيما , رونيز و مزدا 323 نيز با توليد داخل زير 20 درصد وضعيتي مشابه پژو 206 از نظر كنترل شركتهاي مادر را دارند . هم اكنون در شركت ايران خودرو و سايپا كنترل كيفيت به نام آديت psa و در كل خودروسازان آديت ايدرو وجود دارد .
شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران در سه ماهه اول سال 83 اينچنين گزارش مي كند : ((دووسي يلو با امتياز منفي 5 /49 , پرايد از سايپا با امتياز منفي , 1 /66 سمند با 5 /71 نمره منفي , پژو 405 با 7 /71 نمره منفي , پژو پارس با 73 نمره منفي و وانت تويوتا فتح , با 75 نمره منفي در سطح كيفيت خوب توليد شده اند . خودروي سمند نسبت به دوره هاي قبل سه رده رشد كيفيت نشان مي دهد اين در حالي است كه كيفيت پژو پارس به شدت كاهش يافته و خودروي سمند در ايران خودرو از نظركيفيت به شدت مراقبت مي شود .
شركت بازرسي كه يكي از شركتهاي زير مجموعه وزارت صنايع است خودروهايي را كه در حد قابل قبول استاندارد كيفيت را پاس مي كنند به ترتيب ((پاژن , پژو RD , پرايد 141 , وانت نيسان زامياد و وانت مزدا تك كابين در سه ماهه اول سالي جاري نام مي برد ))
بر اساس گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران ((خودروههاي پيكان , وانت پيكان , پي كي و كاروان ضعيف ترين كيفيت را دارا بوده و در سطح حداقل قابل قبول كيفيت قرار دارند . امتياز منفي پيكان 8/210 و امتياز منفي كاروان 7/153 است . خودروي پيكان وانت به دليل اينكه خط توليد آن بدترين خط توليد در ايران است كمترين كيفيت را دارا است .
خودروي كاروان سايپا كه شكل بدنه امروزي دارد و در آن از پلت فرم نامناسب وانت زامياد با تكنولوژي 30 سال پيش استفاده شده است , به دليل هماهنگ نبودن بدنه با پلت فرم و نامناسب بودن مركز ثقل و فنربندي حتي كيفيتي پايين تر از خودر نيسان وانت زامياد دارد .

سيتروئن زانتيا
اتومبيل مورد آزمايش يك دستگاه زانتيا EXCLUSIVE با موتور 2 ليتري , 2 كيسه ايمني هوا و ترمزهاي ABS به قيمت 5/24 ميليون تومان بوده و اين اتومبيل با هزينه كردن نيم ميليون تومان مجهز به دستگاه نشان دهنده درجه كنترل ياد , دستگاه سنسور دنده عقب و كنسول بين دو صندلي جلو گرديده است .
با اين اتومبيل روزي دويست كيلومتر مسافت بين خانه و محل كار را در اتوبانها طي كرده و در يك ماه 4000 كيلومتر تجربه رانندگي با آن را پيدا كرده ام . ماشينهاي ديگري كه به عنوان مرجع مقايسه در اين مدت با آنها رانندگي كرده ام يكي پرايد بوده كه مدت يكماه در همين مسير از آن استفاده مي شد يك پژو پارس كه چيزي حدود 12000 كيلومتر با آن رانندگي نمودم و يك پژوي 206 كه مسافت 1000 كيلومتر مسافر آن بودم . زانتيا با پژو پارس اصلا قابل مقايسه نيست و از نظر فنر بندي و قدرت موتور يك سروگردن بالاتر است .
سيتروئن اگر نخستين كارخانه اي نباشد كه از فنرهاي بادي بهره مي برد قطعا يكي از بهترنيها است و حتي زماني طراحي فنربندي اتومبيل هاي رولزرويس را به عهده داشت .
سيستم فنر بندي زانتيا را مي توان با رنجرور نسل دوم و سوم و يا بنز 300 SEL مدل 1971 مقايسه كرد با اين فرق كه در سه اتومبيل فوق سيستم كنترل باد فنرها بسيار پيچيده تر هستند و ماشين ها حالت بسيار ثابتي دارند . اين اتومبيل در راه بندانها و هنگام حركت با دنده يك و ترمزهاي مكرر , مرتب ارتفاعش عوض
مي شود كه اين حالت كم كم آدم را عصباني مي كند اما در حال حركت هيچ مشكلي نيست و فنربندي اتومبيل با يك بنز s500 قابل مقايسه است مثلا در اتوبان شهيد چمران تهران تقاطع سئول كه جاده داراي يك ناهمواري مواج است و گويا براي تست فنر بندي ساخته و حفظ شده !
زانتيا با اندكي تكان از روي همه موانع به سرعت مي گذرد و از بدنه صدايي اضافي در نمي آيد . در همين منطقه پژو خوب عمل نكرده و پرايد اصلا خوب عمل نمي كند . در واقع از پرايد مي توان براي تست هموار بودن اتوبانها و و خيابانها استفاده كرد !
نكته جالب ديگرر در مورد فنر بندي اتومبيل اين است كه چون مي توان باد فنرها را در درجه هاي مختلف تنظيم كرد شما مي توانيد باد آنرا كاملا خالي كرده و اتومبيل را نزديك زمين بخوابانيد كه اين باي مراقبت از لاستيك يدكي از دست سارقان بسيار موثر است ! زيرا دسترسي به زير اتومبيل تقريبا غير ممكن مي شود . در حالت بعدي اتومبيل به ارتفاع معمول خود مي رسد و شما ميتوانيد با سرعت كم از روي موانع بزرگ عبور كرده ياحتي اگر يكي از چراغهاي عقب را باز كنيد , اتومبيل مي تواند بر روي سه چرخ حركت نمايد .
نكته برجسته ديگر در موارد اين اتومبيل چهار سيلندر 16 سوپاپه موتور 145 اسبي آن است كه قدرت كافي براي مانورهاي مختلف و يا حركت در سرعت بالا را به آن مي دهد و كولر اتوماتيك آن نيز مي تواند در هر شرايطي روشن بوده و هنوز قدرت لازم را براي حركت به شما بدهد .
اين خودرو در مدلهاي پايه دوليتري با موتور 4 سيلندر 16 سوپاپه 145 اسبي و با يك كيسه هواي ايمني عرضه مي شود و قيمت فروش آن در زمان تحرير اين گزارش حدود 5/20 ميليون تومان براي رنگ نقره اي است . در مدل بالاتر كيسه هواي دوم و ترمزهاي ABS چوبكاري داشبورد اضافه مي شود ولي متاسفانه در مقابل حجم موتور به 8/1 ليتر و 110 اسب بخار تقليل پيدا مي كند ؛
در مدل برتر يا EXCLUSIVE با قيمت 5/24 ميليون فقط چوبكاري حذف مي شود كه از نظر مديريت مدلهاي مختلف Configuration Mannagemen كمي عجيب به نظر مي رسد كه حتي در مدل برتر شما صاحب تمام انتخابها Option نمي شويد واگر بعدا خود چوبكاري (پلاستيكي ) را اضافه كنيد به نظر مي رسد كه از بهاي اتومبيل خود كاسته ايد و آنرا شبيه يك مدل پايين تر نموده ايد . طراحي عقب اتومبيل كه چيزي بين هاچ بك و سدان بوده هم ظرفيت اضافه هاچ بك را به شما مي دهد و هم قيافه بهتر سدان را .
اضافه كردن ررينگ و لاستيكهاي پهن و بزرگ بر روي زانتيا خيلي وسوسه انگيز است و اكنون در كشورمان بسيار باب شده است . ولي متاسفانه نصب لاستيكهاي بزرگتر فقط عملكرد اتومبيل را بدتر كرده و چيزي به آن اضافه نمي كند . درجه نشان دهنده باد لاستيكها در داخل اتومبيل ايده خوبي است . به خصوص وقتي كه شما هر روز در اتوبان با سرعتهاي بالا حركت مي كنيد و خبر نداريد كه لاستيكها درجه وضعي هستند . اين دستگاه باد , هر چرخ را به همراه حرارت آن لاستيك نشان مي دهد
باد چرخ جلو 34 و عقب 31 مناسب است . كه بر اساس توصيه كارخانه مي باشد . سپس تصميم گرفتيم كه درجات خطر براي هر لاستيك را 6 درجه بالاتر و پايين تر از درجات فوق تنظيم كنيم . بنابراين اگر در چرخ جلو فشار باد از OSI 40 تجاور كند دستگاه با بوقهاي منقطع اعلام خواهد كرد و همچنين اگر از 28 كمتر بشود نيز اطلاع خواهد داد .
مسئله ديگر درجه حرارت است كه آنرا براي 80 درجه تنظيم كرديم كه در صورت اضافه شدن اعلام كند .
سنسور دنده عقب نيز پس از يك روز خراب شد . متاسفانه از چهار تجربه اي كه براي نصب اين نوع دستگاه در اتومبيلهاي مختلف خود داشته ام 2 تاي آنها يا 50 درصد تا به حال خراب در آمده اند و نمي دانم آيا علت بد شانسي من بوده يا نصب ناشيانه دستگاه ها .
تست اتومبيل
مهمترين مشكلي كه در تهران براي تست هر نوع اتومبيل وجود دارد يكي ارتفاع 1350 متر الي 1800 متري تهران است كه با افزايش ارتفاع ميزان هوا يا اكسيژن هوا كم مي شود و قدرت ماشين با قدرت همان ماشين در سطح دريا فرق مي كند .
دومي پيدا كردن يك جاده صاف و خلوت است كه شيب نداشته باشد كه اين تقريبا مسئله را غير ممكن مي سازد .
در اولين تست كه فقط براي اطمينان از كارر شتاب سنج انجام دادم آن هم در يك هواي داغ كه باز هم بيشتر هوا را منبسط و حجم اكسيژن را كم مي كند جاده اي با شيب ملايم در ارتفاع 1600 پيدا كردم و تست را نيز با كولر روشن و استريوي روشن انجام دادم كه در مجموع بدترين حالتهاي ممكن براي يك تست است و عددي بالاي 15 ثانيه به دست آوردم كه اگر با همين دستگاه قبلا شتابهاي صفرتا 97 كيلومتر كمتر از 5 ثانيه اي را بدست نياورده بودم فكر مي كردم كه اين دستگاه نيز خراب است .
براي شتاب ترمز كه در آن به سرعت بالا نياز نبود در يك مسير صاف كوتاهتر توانستم شتاب G 8/0 را به دست بياورم كه در اين حالت ترمزهاي ABS كاملا فعات و تواتر آن در زير پاي چپ كاملا محسوس بود .
بالاخره اتومبيل را به اتوبان ((كرج _ قزوين )) بردم و در مسيرهاي نسبتا صاف و بي فراز و نشيب شتاب صفر تا يكصد كيلومتر را اندازه گرفتم . چون همكارم در اتومبيل بود اعداد به دست آمده با دو سرنشين است . احتمالا عددهاي مربوط براي يك سرنشين نيم ثانيه براي سرعت صفر تا يكصد كيلومتر كم مي شود .
بزرگترين اشكال اتومبيلهاي FWD اين است كه در موقع شتابگيري با انتقال وزن به عقب ماشين چرخهاي جلو سبك شده و اغلب در موقع حركت بكسباد مي كنند كه در واقع اتلاف انرژي است .
براي به دست آوردن شتاب , سه بار در صبح در حدود 8 صبح و گرماي 30 درجه و سه بار در ساعت 6 بعدازظهر در گرماي 35 درجه شتاب اندازه گيري شد كه بين مجموع ارتفاع بلند تهران , گرماي هوا و ماشين FWD بدترين شتابهاي ممكن براي اتومبيل هايي را كه تا به حال تست كرده ام به دست آوردم كه بهترين صفر تا يكصد كيلومتر 1/9 ثانبه بود و نكته جالب توجه اين بود كه تعويض دنده ها اصلا رضايت بخش نبود و به نظر مي رسيد كه دنده هاي يك به دو و دو به سه سنكرونيزه نيستند و بايد مكثي را براي تعويض آنها نمود و گرنه صداي درگيري دنده ها به وضوح شنيده مي شد .
براي شتابگيري صد البته كه كولر و استريو خاموش بود و پنجره ها بسته ولي هيچگاه شتاب آنچه كه دلم مي خواست نشد . براي اندازه گيري شتاب جانبي از خيابانهاي خلوت شهر صنعتي هشتگرد استفاده شد و بهترين عدد ممكن در دورهاي چپ يا راست عدد G 77/0 بود و به نظر مي رسد كه اين اتومبيل حداكثر G8/0 را تحمل خواهد كرد . قبل از اينكه ليز بخورد يا واژگون گردد .
حدس من اين است كه در يك هواي سرد زمستاني در تهران مي توان با اين ماشين به شتاب 8 ثانيه دست يافت و در همين هوا در سواحل درياي خزر كه ارتفاع در حدود 50 متر كمتر از درياهاي آزاد است بتوان به نزديكي 5/7 ثانيه نيز دست يافت . به هر صورت تهران شهر خوبي براي اندازه گيري شتاب نيست به خصوص در گرماي تابستان مگر براي ماشينهاي توربو .
بوقهاي اين اتومبيل تقريبا هيچ توجهي را جلب نمي كند و بايد تعويض ميشد كه كرديم و محل قرار گرفتن شستي بوق در روي فرمان احتياج به انگشتان بسيار درازي دارد ! روغن كم كردن ماشيسن نيز كمي كمتر از آنچه بود كه كارخانه سازنده اعلام مي كرد .
سازنده داخلي عقيده دارد : براي هر هزار كيلومتر مي توانيد تا يك ليتر روغن را از دست بدهيد و در تجربه من در دو هزار كيلومتر نيم ليتر روغن كم شده بود . مرسدس بنز نيز هميشه همين را مي گويد ولي در تجربيات من با 15 بنز مختلف هيچ گاه روغني كم نشد ولي در موتور سيكلت هاي ب ام و به جز F6450 اين مسئله خيلي متداول است و تازه در كيلومتر 000/40 موتور ممكن است جا بيفتد و روغن سوزي متوقف شود .
در پايان بايد گفت كه فنرهاي بادي زانتيا براي دست اندازهاي تهران ايده آل است ولي كم و زياد شدن ارتفاع و دنده هاي آن حداقل در ماشيني كه من تست كردم اصلا قابل قبول نيست . از نظر جاداري و راحتي نمره خوبي مي گيرد ولي در همه جاي دنيا با اين پول مي توان اتومبيلهاي مجهزتري خريد .

جدول مقايسه اي مشخصات فني مدلهاي زانتيا
حجم موتور 2000سي سي 1800 سي سي
موتور چهار سيلندر خطي چهار سيلندر خطي
تعداد سوپاپ 16 16
قدرت (اسب بخار ) 5/72 1/61
وزن (كيلو گرم ) 1320 1264
طول (ميليمتر) 4520 4520
عرض (ميليمتر) 1980 1980
سايز لاستيكها 15 R 65/185 15 R65/185
فاصله چرخها (ميليمتر) 2740 2740
شعاع گردش (متر) 12 12
انتقال نيرو FWD FWD
ظرفيت بنزين 9/12 2/12
مصرف بنزين (ليتر در 100 كيلومتر) 9/6 7/6
تعداد دنده 5 5
شتاب صفر تا 50 كيلومتر (ثانيه) 6/2
شتاب صفر تا 100 كيلومتر (ثانيه ) 1/9
شتاب صفر تا 130 كيلومتر (ثانيه) 5/14
مسافت 400 متر(ثانيه ) 45/16


((پژو پارس )) (پرشيا ) و سيتروئن ((زانتيا ))
آزمايش فني و نوشته ((پژو پارس )) (پرشيا ) خودرويي كه اگر چه در مركز تحقيقات ايران خودرو شكل گرفته اما شخصيت اصلي آن همان پژو 405 است . طرح ظاهري و پيشرانه پژو 405 دستخوش تغييراتي پژو 405 دستخوش تغييراتي شد تا صنعت خودرو كشور اولين قدم را در جهت خودروساز شدن تجربه كند . طرح ظاهري ((پژو پارس )) درقسمت جلو طراحي خشن است كه اگر چه با طرحهاي امروزي متفاوت بوده اما در نوع خود طراحي جذاب و قابل توجه است . اين مسئله در كنار طرح ظاهري ((زانتيا )) رنگ نمي بازد بلكه بيشتر خود را نشان مي دهد . در مقابل ((زانتيا )) اگر چه خودروي چندان جذابي از ديد عموم در قسمت جلو نيست اما نماي جانبي آن خوش تركيب و منحصر به فرد است . قسمت انتهايي ((پژو پارس )) كاملا معمولي بوده درحاليكه هنر طراحي بدنه ((زانتيا )) در نماي جانبي قسمت عقبد خودرو نهفته است . اگر به نمايش پشتي دو خودرو نيز نگاهي بيندازيم به دو طرح متفاوت مي رسيم كه در زانتيا از سادگي خاصي نيز برخوردار است .
زانتيا نخستين بار در سال 1994 عرضه شد و در همان زمان نيز يكي از نقاط ضعفش را طرح ظاهري آن بيان نمودند كه مورد قبول بازار جهاني خودرو نبود و اين مسئله اكنون بيشتر نمايان است اما پژو پارس حداقل در مقابل ((زانتيا)) از ديدگاه طرح ظاهري چندان كم نمي آورد و در مجموع از لحاظ چهره ظاهري جذابيت بيشتر دارد .
اما كوچك بودن ابعاد رينگ و لاستيك استاندارد آن كاملا جلب توجه مي كند . ((زانتيا)) نيز عليرغم طرحي نسبتا ساده و يكنواخت خطوط خاص خود را دارد . در مجموع بايستي طرح ظاهري (( پژو پارس )) را داراي مقبوليت بيشتري در بازار ايران دانستت .
وضعيت داخلي دو خودرو
طرح داشبورد (( پژو پارس )) ساده و هماهنگ است كه داراي تجهيزات مناسبي نيز مي باشد . در مقابل طرح و كيفيت قطعات به كار رفته در داشبورد ((زانتيا)) گذشته از كنسول وسط آن داراي وضعيت بهتري هستند ضمن آنكه سيستم چك كنترل آن كامل تر از پارس بوده و داراي قابليت تنظيم بهتر فرمان و صورت كاملتر تجهيزات است . اگر تا كنون در ميان خودروهاي داخلي ((پژو پارس )) به عنوان خودرويي با فضاي داخلي قابل قبول و راحت بود پس بايستي ((زانتيا)) را يك استثنا برشمرد . چون صندليهاي آن داراي وضعيت بهتري هستند . بويژه صندلي عقب در قسمت پاها بسيار عالي و كاملا برتر از پارس است . وضعيت حجم صندوق بار دو خودرو نيز اگرچه از لحاظ حجم تنها 10 ليتر اختلاف داشته و حجم صندوق ((زانتيا )) بيشتر است اما مسئله اي كه بيشتر تاثير گذار است . تفاوت وضعيت نوع اتاق دو خودرو است . پارس يك سدان است در حاليكه طرح بدنه ((زانتيا )) از نوع ناچ بك است . همين مسئله يعني بازشدن شيشه عقب خودرو با در صندوق بار باعث مي گردد تا بتوان استفاده مفيدتري از آن نمود اما در مقابل تاثيرات منفي آن نيز مي تواند مد نظر قرار گيرد از جمله ارتفاع بالاتر در زمان باز شدن نفوذ بيشتر بوي اجناس داخل صندوق بار به قسمت سرنشينان و متحرك بودن طاقچه عقب كه قرار دادن اشيا را بر روي آن در زمان باز شدن در صندوق با مشكل همراه مي كند .
تجهيزات پايه موجود در هر دو خودرو شامل بالابرهاي برقي شيشه تمام درها , آينه هاي جانبي برقي , فرمان هيدروليك , امكان سه گانه تنظيم صندلي راننده , پشت سري تمامي سرنشينان , دماسنج و ساعت ديجيتال ايركانديشن , چراغ سوم ترمز , قفل مركزي , سيستم ورود بدون كليد , راديو پخش , شيشه هاي رنگي , كمربند ايمني براي تمام سرنشينان , چراغ مطالعه در پارس يك عدد در زانتيا شامل پروژكتورهاي جلو و جاي نوار كاست در كنسول وسط است در حاليكه ((زانتيا )) داراي تجهيزات مفيدتري همچون ترمزهاي ديسكي در هر چهار چرخ , ايربگ راننده , كنترل هاي پخش صوت بر روي فرمان , تهويه خودكار , دو جعبه داشبورد , رينگهاي استاندارد 15 اينچي و از همه مهمتر قابليت تنظيم ارتفاع و توزيع متناسب وزن سرنشينان است . به هر حال اگر چه تجهيزات ((زانتيا)) قابل توجه تر است اما بايستي پرداخت اضافه وجه خريد حدود 5/3 ميليون تومان آن را نسبت به ((پژو پارس )) نيز در نظر بگيريم .
سرانجام به جايي رسيديم كه شايد ((زانتيا)) عجله زيادي براي رسيدن به بررسي آن داشت يعني بررسي مقايسه قطعات فني دو خودرو . شايد جا داشت تا نمونه 8/1 ليتري ((زانتيا )) را كه از لحاظ توان موتور مناسبتر با پارس بود انتخاب مي كرديم اما اين مدل به دليل ليست كامل تجهيزاتش داراي قيمتي برابر 5/19 ميليون تومان است در حاليكه قيمت پارس حدود 15 ميليون است به همين دليل نوع دو ليتري ((زانتيا)) با كد ايكس را با قيمت 5/18 ميليون تومان برگزيديم تا از لحاظ قيمت كه اولين عامل در انتخاب خودرو است داراي تناسب بيشتري باشند . در يكسو پيرانه 8/1 ليتري پارس با 97 ليتري ((زانتيا)) با دو ميل سوپاپ و 140 اسب بخار توان قرار دارد . ترمزهاي پارس در جلو ديسكي و عقب ديسكي هستند , گيربكس دو خودرو داراي ضرايب دنده نزديك به هم بوده و در عمل نيز از نظر حداكثر سرعت در هر دنده يكسان هستند اما اكنون زمان رقابت اصلي است جايي كه ((پژو پارس )) از ابتدا چهره يك بازنده را دارد و تنها دلخوشي اش قيمت ارزانترش است در حاليكه ((زانتيا )) مطمئن از برتري خود اهميت چنداني به گراني خود نداده وحتي آن را يك اصل مي داند . هر گراني بي دليل نيست )) در كسب شتاب در جايي كه شتاب ((زانتيا )) كمتر از 10 ثانيه به دست آمد , در مقابل پارس به رقمي فراتر از 12 ثانيه دست يافت ضمن آنكه ((پژو پارس )) اگر چه از لحاظ كشش در دورهاي مياني خودرويي قابل قبول است اما در مقابل ((زانتيا)) باز هم در جايگاه پايين تري مي ايستد . ترمزهاي پژو در نوع خود قابل قبول هستند اما وقتي صحبت از چهار ديسك ترمز شود, حتي اگر اين سيستم فاقد ABS باشد بايستي برتري اش را پذيرفت ضمن آنكه در ترمزهاي ناگهاني و شديد , ديرتر نيز قفل مي شود . اما بالاخره در يك بخش از آزمايش پارس نشان داد هنوز هم حرفهايي دارد و آن قابليت فرمان گيري است .
امكان انجام مانورها با پارس آسانتر است در حاليكه در ((زانتيا)) شما نوعي عدم ارتباط بين فرمان و چرخهاي جلو را احساس مي كنيد و خودرو كمي دچار گيجي فرمان بخصوص در سرعتهاي بالاست . عليرغم اين مسئله وجود سيستم گازي روغني سيستم تعليق آن را خودرويي بسيار راحت براي مسافرت حتي در مقايسه با ((پژو پارس )) نموده و هندلينگ فوق العاده اش در كنار توان موتور و ترمزهاي مطمئنش از ((پژو پارس )) نيز در نوع خود خودرويي قابل قبول است ضمن آنكه هميشه بايستي نگاهي نيز به برچسب قيمت دو خودرو داشت جايي كه پارس برگ برنده 5/3 ميليون تومان اش را رو مي كند تا آن را در كنار چهره جذابترش قرار داده و ((زانتيا)) را نااميد كند .
در مجموع بايستي نقاط قوت ((زانتيا)) را در توانايي هاي حركتي , ترمزهاي قوي , اتاق راحت با تجهيزات مناسب و كيفيت ساخت بهتر در مقايسه با پارس و معايبش را درمواردي همچون طرح ظاهري قديمي , پيچيدگي برخي قطعات فني و قيمت گرانتر دانست . در مقابل پارس داراي يكسري نقاط قوت در نوع خودش همچون خوشدستي , قيمت ارزانتر , ارزانتر بودن قطعات يدكي و ارائه خدمات پس از فروش بهتر است مواردي منفي همچون توان كم موتور , تجهيزات ايمني ناقص و كيفيت ساخت نامناسب بر شمرد .
در مجموع اگر چه ((زانتيا)) مشخصات فني بهتري دارد . اما مقبوليت كمتر نام سيتروئن در بازار ايران نسبت به پژو و قيمت بيشتر آن به همراه طرح ظاهري خودرو در قسمت جلو بر روي ميزان فروش آن تاثير گذار بوده است .
به هر حال تنها نكته اي كه مي توان به آن اشاره نمود , اين است كه به تعداد تمامي انواع خودروهاي توليدي در جهان سليقه هاي مختلف وجود دارد .
در بازار اروپا رقابت بين هاچ بكهاي پرقدرت (هاج بك HATCHBACK به اتومبيل هايي گفته مي شود كه صندوق عقب ندارند و به جاي آن داراي يك در بزرگ HATCH هستند ) به قدري فشرده شده است كه مسئولان كمپاني پژو وقتي متوجه شدند كه مدل Gti 206 با 137 اسب بخار در مقابل رقباي 150 تا 170 اسب بخاري اش ضعيف به نظر مي رسد مدل جديدي با نام 206 RC را با توان 180 اسب بخار راهي بازار كردند تا همچنان در اين رقابت باقي بمانند . اما ببينيم وضعيت در بازار خودروي داخل كشور چگونه است ؟
اگر نگاهي به مجموعه خودروهايي كه در حال حاضر در بازار داخل كشور ارائه مي شوند داشته باشيم ملاحظه مي كنيم كه با يك بررسي , ميانگين توان خودروهاي داخلي رقمي حدود 105 اسب بخار است , اما با توجه به اينكه اكثر خودروهاي پر قدرت دراراي قيمتي فراتر از 20 و 30 ميليون تومان بوده و توان خريد براي آن ها محدود است و مجموعه توليد 8 نوع خودروي داراي قيمت بالاتر از 20 ميليون كمتر از 8 درصد كل توليد خودروي كشور است بايستي حساب آنها را جدا نماييم . اكنون اگر ميانگين ساير خودروهاي داخلي كه قيمتي كمتر از 20 ميليون تومان دارند را بررسي نماييم مشاهده مي كنيم كه با در نظر گرفتن وانت بارها ميانگين قدرت حدود 77 اسب بخار و در صورت حذف وانت بارها حدود 72 اسب بخار بدست مي آيد . در چنين بازاري اگر چه پژو 206 تيپ 5 داراي عدم ويژگي هاي ظاهري يك هاچ بك مطلوب و يا حتي بهره گيري از اتاق 3 در است اما مي توان با كمي خوشبيني لقب هاچ بك پرقدرت را به اين كوچولوي 110 اسبي داد .
چشمان ما به ديدن طرح ظاهري 206 پس از گذشت بيش از 2 سال از عرضه آن تا حد زيادي عادت كرده است و 206 جزو آن دسته از خودروهايي است كه در نظر تقريبا تمامي دوستداران خودرو طرح خارجي و داخلي آن قابل قبول است . استفاده از طرح بدنه 3 در , در انواع هاچ بكهاي پرقدررت به عنوان بخشي از ايجاد حالت جذابيت و اسپرت بودن به كار مي رود اما با توجه به وضعيت فروش خودرو در ايران تا كنون به جز اولين سري رنو 5 در سال هاي 55 و 56 هيچگاه يك هاچ بك به صورت 3 در در داخل كشور توليد نشده است و اين مسئله در مورد 206 تيپ 5 نيز پابرجا است . البته اين بدين معنا نبوده كه يك هاچ بك پنج در نمي تواند مناسب باشد اما معمولا سازنده با تغييراتي در طرح سپرها , فلاپ هاي جانبي , رينگ و لاستيك متفاوت و تزئينات داخلي آن را متمايز از ساير مدلها مي نمايند ((كاري كه سئات در مورد مدل ليون انجام داده و آن را با نام ليون كوپرا ارائه نموده است )) اما سازنده در ايران عليرغم تبليغات اين خودرو به عنوان سري جديد 206 وليكن كمترين زحمتي براي متمايز نمودن آن از مدلهاي 4/1 ليتري اين خودرو ننموده است و حتي عليرغم آنكه پژو خودرو ننموده است و حتي عليرغم آنكه پژو 206 فرانسه با همين پيشرانه از طرح سپري در جلو سود مي برد كه محفظه هواكش آن بزرگتر از مدلهاي معمولي بوده و تا پشت قسمت جاي پلاك در پايين سپر ادامه مي يابد اما در مدل مونتاژ ايران از همان سپر استفاده شده است . به هر حال با درنظر داشتن اين مسئله كه دوستداران اين خودرو بايستي جذابيت خارجي خودشان ايجاد نمايند گام به داخل خودرو مي گذاريم . طرح ,اجزا و تجهيزات دقيقا مشابه نوع تيپ 3 بوده و تنها گرمكن آينه هاي جانبي اضافه گرديده است .
ليست تجهيزات كامل است و مواردي همچون تهويه اتوماتيك , دو عدد ايربگ , سه پشت سري براي سرنشينان عقب , آينه هاي جانبي برقي , شيشه هاي عقب برقي , پخش سي دي از نوع كلاريون با شش عدد باند و ساير تجهيزات استاندارد مدلهاي تيپ 2 يعني شيشه بالابرهاي برقي , جلو فرمان هيدروليك , قابليت تنظيم ارتفاعي صندلي راننده , تنظيم ارتفاع فرمان , صفحه اطلاعات كريستال مايع , پرژكتور جلو و عقب هم جز تجهيزات است .
حتي صفحه كريستال مايع بكار رفته هيچ اطلاعات اضافه اي نسبت به مدلهاي قبلي ارائه نمي كند در حاليكه سازنده مي توانست از نوع بكار رفته در 206 هاي اتوماتيك بهره ببرد .
مجموعه تجهيزات تا حد زيادي كامل و با كارايي مناسب هستند و رضايت مصرف كننده را جلب مي كنند اما بايستي توجه داشت كه شما رقمي حدود 5/2 ميليون تومان نسبت به تيپ 2 و حدود 1 ميليون تومان نسبت به تيپ 3 بيشتر پرداخت كرده ايد تا پشت فرمان نوع تيپ 5 قرار بگيريد . پس اكنون زمان آن فرا رسيده تا استارت زده و ببينيد چنين پرداختي ارزشش را داشته است يا خير ؟
خودرو را روشن كرده صداي موتور همانند نوع 4/1 ليتري است و تغيير زيادي ندارد قبل از آنكه حركت كنيم نگاهي به آنچه در زير در موتور است مي اندازيم . پوشش سر سيلندر خودرو نسبت به نوع 4/1 ليتري بوضوح بزرگتر است و اين مسئله به دليل وجود دو ميل سوپاپ براي به حركت در آوردن 16 سوپاپ است . ضمن آنكه تغييراتي نيز در حركت مجموعه سيستم انژكتوري ديده مي شود (مجموعه انژكتور از نوع بوش بوده ) اما ساير اجزا تا حد زيادي بدون تغيير مانده است .
كم كم نفس ها در سينه حبس مي شود , دنده يك را جا مي زنيم دور موتور را به حوالي 4000 دور رسانده و كلاچ را رها كرده خودرو همراه با مقداري هرزگري چرخ هاي جلو حركتش را آغاز مي كند دنده هاي 2و3 را به ترتيب در حوالي 6000 دور عوض كرده شتاب گيري خودرو بوضوح نسبت به نوع 4/1 ليتري بيشتر است البته بيشترين اختلاف در دورهاي بالاتر از 4000 نمايان مي شود و تا دو موتور 3000 اگر به شما نگويند كه اين 206 داراي پيشرانه 6/1 ليتري است مطمئنا افراد كمي خواهند بود كه خود متوجه مي شوند كه توان موتور بيشترر است و اين مسئله بدليل اين بوده كه حداكثر گشتاور موتور در دور 4000 قابل دستيابي است و در واقع اين 227 سي سي حجم بيشتر و 45 است بخار قدرت بيشتر نسبت به نوع 4/1 ليتري را در دورهاي پائين تا حد زيادي رو نمي كند .
گشتاور بيشتر موتور خودرو , نويد كشش و شتاب ثانويه بهتري را ميدهد و اين دقيقا نقطه ضعف نوع 4/1 ليتري است . كشش خودرو در سربالايي ها عليرغم آنكه سه سرنشين در داخل آن هستند قابل توجه است و خودرو دچار حالت واماندگي در زمان كاهش سرعت ها و افزايش مجدد آن تا حد زيادي نمي شود اما اگر از دنده معكوس استفاده كنيد آنگاه تازه لذت 110 اسب بخر قدرت را خواهيد برد .
رينگ و لاستيك بكار رفته داراي ابعاد 14 R 65/185 است در حاليكه در فرانسه بر روي مدل xsi كه از همين موتور سود مي برد از رينگ هاي 15 اينچي و لاستيك هاي 55/195 استفاده شده است كه مطمئنا تاثير قابل توجهي در هندلينگ خودرو دارد . به هر حال اگر مي خواهيد تا بتوانيد از توان موتور بخصوص در جاده هاي خارج از شهرر و جاده هاي كوهستاني حداكثر بهره را برده و توان خودروتان را به رخ سايرين بكشيد لازم است تا با مقداري هزينه رينگ هاي 15 اينچي لاستيك هاي با ديواره كوتاهتر را به كار ببريد و سيستم تعليق را دستخوش تغيير نماييد تا ارتفاع خودرو كاهش يابد در آن صورت با توجه به خوش زماني خودرو عبور از پيچ هاي تند با سرت هاي بالا نيز دور از دسترس نيست ضمن آنكه وجود سيستم ABS ترمزها و اكسل ديسكي در عقب (ترمز در هر چهار از نوع ديسكي است ) همواره اين قوت قلب را براي شما به همراه دارد كه در زمان ترمز نمودن مشكلي نخواهيد داشت توان ترمز خودرو فوق العاده است و از آن قابل توجه تر عدم انحراف و تمايل به انحراف در ترمزهاي ناگهاني و شديد است .
اگر در تعويض دنده سريع عمل كنيد و جرات آن را داشته باشيد با بر روي موتور خودرو فشار بياوريد رسيدن به شتاب صفر تا صد حدود 10 ثانيه ميسر است , ضمن آنكه به راحتي 206 هاي 4/1 ليتر را در آينه خود خواهيد ديد و هر چه به سرعت هاي بالاتر برويد اختلاف نوع 6/1 ليتري را با انواع قبلي 206 بيشتر حس خواهيد نمود .
با تعويض پياپي دنده ها تا دنده 5 بدون آنكه فشاري نيز به موتور وارد نماييد به سرعت هاي 130 و 140 دست مي يابيد در حاليكه در نوع 4/1 ليتر اين امر مستلزم آوردن فشار بر روي خودرو و پر نمودن دنده ها تا دورهاي انتهايي مي باشد ضمن آنكه در مواجه ها با مسيرهاي سربالايي شاهد كاهش سرعت نيز خواهيد بود در حاليكه در نوع 6/1 اينگونه نيست و اين علاوه بر حجم جابجايي بيشتر موتور بدليل وجود 4 سوپاپ براي هر سيلندر ميسر گشته است .
به هر حال در آزمايش هاي قبلي همواره گفته بوديم كه خودرويي با توانايي هاي 206 احتياج به يك پيشرانه پر قدرت دارد اكنون اين نياز پاسخ داده شده است و انتخاب با شما است كه نوع 4/1 ليتري را خريداري كنيد و يا آنكه اين اضافه پرداخت را پذيرفته و نوع 6/1 ليتري را خريداري نماييد و يا آنكه اصلا از 206 به دليل فضاي كم اتاق چشم پوشي نموده و يك سدان خانوادگي همچون سمند و يا پارس را بخريد اما مطمئن باشيد وقتي در يك سربالايي براي يك پژو پارس كه در حال سبقت گيري از يك خودرو ديگر است چراغ زديد تا مسير را براي شما باز نمايد آنگاه مسئله فضاي داخلي كوچك را كاملا فراموش خواهيد نمود .
در مورد فضاي صندلي عقب نيز اگر چه در ديد همگان كوچك و بخصوص براي يك مسافرت خانوادگي ناراحت كننده است اما اگر سرنشينان جلو از بخشي از راحتي خود چشم پوشي نمايند وضعيت سرنشينان عقب بهتر خواهد شد ضمن آنكه عملكرد و پشت سري هاي صندلي عقب و طراحي آنها قابل توجه است .
مورد منفي ديگر عملكرد ضعيف كمك ها و سيستم تعليق در مواجه با دست اندازها است كه حتي كوچكترين برجستگي هاي خيابان را نيز حس مي كنيد و در حاليكه در حالت عادي در مواجه با قوس ها و موج هاي جاده عملكردي نرم دارد وليكن به محض رسيدن به برجستگي ها و دست اندازها تكان هاي پياپي همراه با صداي آزار دهنده است .
206 تيپ 5 خودرويي پرقدرت (در مقايسه با خودروهاي داخلي ) , مجهز , ايمن همراه با جذابيت در رانندگي و البته كمي كوچك است ولي آيا اضافه پرداخت نوع تيپ 5 نسبت به انواع تيپ 2 و 3 ارزشش را دارد ؟ و آيا مسيرهاي استاندارد و مناسبي در كشورمان براي تردد اين قبيل خودروهاي اسپرت پرقدرت سراغ داريد ؟
جدول مقايسه اي تيپ هاي گوناگون پژو 206 ايران
مبناي مقايسه نوع 4/1 ليتر (تيپ 2و3) نوع 6/1 ليتر (تيپ 5)
تعداد سيلندر (عدد ) 4 4
حجم موتور (سانتيمتر مكعب ) 1360 1587
تعداد سوپاپ 8 16
ماكزيمم قدرت (اسب بخار / دور در دقيقه ) 75/5500 110/5800
ماكزيمم گشتاور (نيوتن مترر / دور در دقيقه ) 109/3400 145/4000
توان به ازاي يك تن وزن (اسب بخار ) 79 107
وزن خودرو 950 1030
ماكزيمم سرعت (كيلومتر در ساعت ) 166 195
شتاب صفر تا 96 كيلومتر (ثانيه ) 9/12 9/9
شتاب 48 تا 112 كيلومتر (ثانيه ) 4/13 8/9
زمان طي مسافت 400 متر و سرعت در پايان آن 2/19و117 15و157
زمان طي مسافت يك كيلومتر و سرعت در پايان آن 5/35و141 5/26و197
شتاب 48 تا 80 كيلومتر در دنده 4 9/9 1/9
شتاب 80 تا 112 كيلومتر در بهترين حالت 6/16 4/12

در پايان از همكاري صميمانه آقاي علي يوسفي فريد كه در تهيه امكانات و انجام اين آزمايش ما را ياري نمودند تشكر مي كنيم و توجه شما را به نكات مثبت و منفي و جدول مقايسه مشخصات فني انوع مدلهاي 4/1 و 6/1 ليتري پژو 206 جلب مي كنيم .
ويژگي هاي پژو 206 تيپ 5
پيشرانه پرتوان , ترمزهاي پرقدرت , تجهيزات كامل , هندلينگ و لذت رانندگي مطلوب , كيفيت ساخت خوب , نشان دهنده هاي واضح و خوانا , كلاچ و گيرباكس نرم و روان , ارگونومي مناسب .
نكات منفي
قيمت گران , فضاي داخلي ناكافي , عدم تفاوت ظاهري با مدل هاي ديگر , ديد عقب ضعيف , عملكرد ضعيف اهرم بوق , استفاده از رينگ و لاستيك با سايز نامناسب .

آزمايش فني اتومبيل پي كي 1300 (سي . ال . سي )
p.k خودروئي كه از سال 1380 به بازار كشور ارائه گشته است عليرغم داشتن لقب ارزانترين خودرو اما به دلايل مختلف نتوانسته جايگاه مطلوبي براي خود به دست آورد . در اين مدت سازنده همواره تغييراتي را در آن اعمال كرده است اما p.k هنوز هم از نظر ميزان فروش نتوانسته به جايگاه مناسبي برسد . مدتي است كه گونه بهسازي شده آن پيشرانه 1300 سي سي به بازار عرضه شده و نظر به شرايط جديد واگذاري از سوي سازنده تا حدودي مورد توجه قرار گرفته است . در ادامه به بررسي اين مدل و همچنين دلايلي كه باعث گرديده تا p.k رقيبي جدي براي ساير خودروهاي داخلي محسوب شود مي پردازيم .
زمانيكه توليد رنو 5 متوقف شد و سالها بعد اين خودور همراه با مشكلات عديده , با نام سپند به بازار عرضه گشت , شايد كمتر كسي چنين سرنوشتي براي خودروي محبوبي همچون رنو 5 را پيش بيني مي نمود .
اما به هر حال با توجه به سرمايه گذاري هاي انجام شده براي ساخت داخلي كليه قطعات رنو 5 حذف كامل آن را چرخه خودروسازي كشور هم به ضر توليد كنندگان قطعات و هم به ضرر سازنده بود كه نتوانسته بود تعداد قابل توجهي از خودروي سپند را در بازار داخلي به فروش برساند .
سرانجام براي حل عامل اصلي ناكامي سپند يعني مشكلات فني آن , سازنده در يك برنامه ريزي جديد شاسي و قطعات فني پرايد را با اتاق و تزئينات سپند تطبيق داد و بدين ترتيب p.k (مخفف پارس خودرو pars khodro) شكل گرفت . در ابتدا اين مدل با پيشرانه ضعيف تر پرايد به حجم 1/1 ليتر و توان 55 اسب بخار ارائه گشت اما ظاهرا به دليل وجود مشكلاتي نظير آلودگي زياد اين پيشرانه سازنده براي رسيدن به استانداردهاي داخلي ميزان آلودگي اقدام به استفاده از پيشرانه يك ليتري انژكتوري هيواندي آتوز نمود اما باز هم پس از توليد تعداد كمي p.k با اين پيشرانه و احتمالا به دلايلي همچون مقرون به صرفه نبودن استفاده از اين پيشرانه وارداتي در چنين خودرويي و همچنين مشكلات بعدي در ارائه خدمات لازم و با توجه به ارائه پيشرانه 3/1 ليتري پرايد به صورت كاربراتور مدار بسته (C.L.C) كه توانست از عهده استاندادرهاي آلودگي داخلي بر بيايد نهايتا سازنده در دور جديدي از تبليغات و بازاريابي اقدام به عرضه سري جديد اين خودرو با پيشرانه 3/1 ليتري پرايد نمود و در واقع بدين ترتيب (C.L.C)P.K1300 ارائه شد .
پرداختن به نماي ظاهري p.k يعني پرداختن به بخشي از مشكلات و دلايل عدم موفقيت آن در بازار داخلي زماني كه اتاق رنو 5 با قطعات فني پرايد تطبيق داده شد مشكلي بوجود آمد كه ناشي از فاصله عرضي بيشتر محورهاي جلو و عقب پرايد به نسبت به رنو 5 بود در نتيجه سازنده كه ايجاد تغييرات در قطعات فني همچون اتصالات چرخها , اكسل عقب و پلوسها را مقرون به صرفه نمي ديد با طراحي برجستگي هايي بر روي گلگيرهاي جلو و عقب (بچه گلگير ) اين مشكل را با كمترين هزينه حل نمود اما همين مسئله منجر به ايجاد طرح ظاهري غير عادي در p.k شد .
طراحي سپرهاي جلو و عقب تا حد زيادي با طرح ظاهري خودرو تطبيق دارد اما كيفيت پائين و بي دقتي در طراحي مسئله اي است كه در همان اولين نگاهها جلب توجه مي كند .
حداكثر استفاده از قطعاتي كه قبلا براي سپند I و II طراحي و ساخته شده بودند باعث گرديد تا كوچكترين تغييراتي در طرح چراغهاي جلو و عقب و همچنين پوشش روي درها و ستونهاي عقب داده نشود و تنها يك بال كه چراغ احتياطي در قسمت مياني آن قرار دارد اضافه گرديد كه آن نيز كاملا فاقد جذابيت و كيفيت است . مشكلات بعدي عدم تطبيق قطعات و مونتاژ ظاهري بسيار ضعيف خودرو است به هر حال اگر با چهره ظاهري آن كنار آمديد مي توانيد در خودرو را باز نموده و گام به فضاي داخلي خودرو بگذاريد .
داشبور و تزئينات داخلي روي درها همانند سپند 2 است و تنها با ايجاد تغييراتي در قسمت پايين داشبورد نحوه قرار گيري راديو پخش بهتر شده است ضمن آنكه سعي شده با افزودن قطعات چوب نما به كيفيت تزئينات داخلي افزوده گردد .
اگر چه طراحي صندلي ها ظاهري قابل قبول دارد اما عدم تناسب آنها با فضاي داخلي اتاق باعث گرديده تا بخش قابل توجهي از فضاي داخلي اتاق در قسمت سرنشينان عقب از دست رفته و در نتيجه سرنشينان عقب از جاي كم پاها و فضاي بالاي سر گله مند هستند اما سرنشينان جلو در وضعيت قابل قبولي قرار دارند .
حجم صندوق با رنو 5 در نوع خود براي خودرويي در اين سطح مناسب است اما در پي كي با توجه به تغييرات انجام شده در پيشرانه خودرو لاستيك يدك از زير در موتور به صندوق بار منتقل شده و قرارگيري آن به صورت عرضي در پشت صندلي عقب علاوه بر كاهش بخش قابل توجهي از فضاي صندوق بار وضعيتي غير عادي را براي طاقچه عقب ايجاد كرده است بطوريكه قسمت وسط آن به صورت برجسته است . مسئله اي كه در مورد وضعيت داخلي اتاق آزار دهنده است عدم دقت در ساخت قطعات داخلي اتاق آزار دهنده است عدم دقت در ساخت قطعات و كيفيت آنهاا است . علاوه بر آنكه برخي قطعات حتي كيفيت قبلي خود نسبت به رنو 5 را نيز از دست داده اند همانند غربالك فرمان و يا پوشش جلو داشبورد , قطعاتي نيز كه بصورت جديد طراحي شده اند با بي دقتي كامل شكل گرفته اند بطوريكه حتي سعي نشده تا ظاهر و يا حتي رنگ آنها با ساير قطعات داخلي مطابقت داشته باشد
به هر حال پشت فرمان قرار گرفته و استارت مي زنيم صدايي آشنا به گوش مي رسد حركت را با جا زدن دنده كه نسبتا با سهولت انجام مي شود آغاز مي كنيم در حاليكه انتظار شتابي قابل توجه را داريم تا حدودي شتاب گيري خودرو مايوس كننده است و البته بخشي از آن ناشي از استفاده از كاربراتور مدار بسته (C.L.C) بوده كه بر روي شتاب و كشش خودرو تاثير منفي گذاشته است اما به هر حال هنوز هم با فشار آوردن بر روي پيشرانه خودرو تعوي سريع دنده ها در پي كي حداقل از نظر قابليت هاي شتابگيري و حركت بسيار مطلوب تر از رنو 5 به نظر مي رسد اگر چه بايستي آن را از اين نظر با پرايد مقايسه نماييم اما حتي اگر اين كار را انجام دهيم باز هم پي كي حرفهايي براي گفتن دارد .
پدالها و دسته دنده همانند پرايد است و تسلط مناسبي كه بر خودرو داريد به همراه عملكرد مطلوب گيربكس , كلاچ و خصوصا ترمزها جسارت شما را براي انجام مانورها افزايش مي دهد اما در اين بين وجود غربالك فرمان خشك و فاقد هر گونه خوش دستي جايي براي لذت بردن از رانندگي با p.k براي شما باقي نمي گذارد .
استفاده از رينگ و لاستيك پرايد بر روي افزايش قابليت هاي مانور خودرو تاثير مثبت گذاشته اما ارتفاع زياد كمك ها در مدلهاي استاندارد موجب گرديده تا علاوه بر تاثير منفي درچهره ظاهري خودرو بخشي از قابليت هاي آن نيز از دست برود .
با نگاهي به تجهيزات تنها مي توان به راديو پخش و البته مهمتر از آن يعني كولر اشاره نمود . استفاده از پيشرانه 3/1 ليتري پرايد امكان نصب كولر را فراهم كرده است و اين مي تواند برگ برنده براي پي كي باشد تا از اين پس از توان رقابتي بهتري برخوردار شود . اما در خودرو مورد آزمايش با روشن نمودن كولر ملاحظه نموديم كه مخزن گاز كولر خالي شده است شايد لوله ها , شيلنگ ها و مسير عبور گاز نشتي داشته است و يا احتمالا استدلال سازنده اين بوده كه چون هنوز هوا سرد است خريدار در زمان دريافت خودرو از كولر استفاده نخودهد كرد تا متوجه خالي بودن مخزن گاز آن بشود !!!
به هر حال سازنده مي توانست تجهيزات پايه اي همچون شيشه شوي و برف پاك كن عقب شيشه , گرمكن عقب , بالابرهاي برقي شيشه هاي جلو و دور شما موتور را بيافزايد تا خودرو حداقل از نظر تجهيزات در سطح پايه قرار بگيرد .
پي كي 1300 با قيمتي برابر 1/5 ميليون تومان براي مدل 83 مجهز به كولر و 7/4 ميليوت تومان براي مدلهاي فاقد كولر در حال حاضر ارزانترين خودروي توليد داخل است كه اكنون پيشرانه آن از نوع 1300 و مجهز به كولر شده است و در مقايسه با پرايد هاچ بك فول حدود 7/1 ميليون تومان ارزان تر است تنها يك سوال مطرح است و آن اين است كه چرا همچنان پي ي از بازار مطلوبي برخوردار نيست و پاسخ اين سوال مشابه موارد زير است كه اگر سازنده كمي حوصله به خرج داد و قدري هزينه كند بخش قابل توجهي از اين موارد را مي تواند بر طرف نمايد . مواردي همچون :
-رضايت مشتري
- كيفيت ساخت بسيار ضعيف قطعات
- طرح ظاهري غير عادي
- تجهيزات ناچيز
- عدم هماهنگي مناسب اجزاي خودرو
به هر حال اگر چه پي كي با توجه به قيمتش در مقايسه با خريد يك پرايد مدل 76 يا 75 انتخابي مطلوب تر به نظر مي رسد اما نداشتن هويت يك خودرو مستقل باعث گرديده تا بسياري خريد يك پرايد مدل پايين را به آن ترجيح دهند ضمن آنكه عدم وجود بازار مناسب براي مدلهاي دست دوم آن باعث شده تا عليرغم قيمت ارزان در همان سال اول حدود 10 درصد ازارزش خودرو كاسته شود .
به هر حال اميدواريم با پيگيري جدي پروژه هايي همچون قرار داد L90 در سالهاي آتي چنين خودروهايي از چرخه توليد داخل حذف شوند و مدلهاي جديد با قيمت و كيفيت مناسب در دسترس خريداران قرار گيرند و البته تا زمان حصول چنين كاري سازنده نبايستي از انجام تغييرات و بهبود در كيفيت خودرويي همچون p.k خودداري نمايد . در پايان توجه شما را به نكات مثبت و منفي اين خودرو جلب
مي كنيم .
نكات مثبت :
قيمت پائين , فراواني لوازم يدكي , سهولت انجام تعميرات , وجود كولر به عنوان يك امتياز مثبت قابل توجه , ترمزهاي مناسب .
نكات منفي :
كيفيت ساخت پايين , فقدان تجهيزات مناسب , عملكرد ضعيف برخي اجزا همچود درها و مجموعه برف پاك كن , نشان دهنده هاي ناقص , فضاي صندلي عقب كوچك , فضاي محدود صندوق عقب .
ابعاد رينگ و لاستيك استاندارد پي كي : رينگ چرخها 13 ×4.5J لاستيك ها 175/60 R 13
ابعاد رينگ و لاستيك نمونه مورد آزمايش : رينگ چرخها 14×5.5J لاستيك ها 175/60 R 14
سمند در مقابل پژو 206
تقابل تعصب و تكنولوژي
معمولا بازار خودرو داراي دو تقسيم بندي كلي است اول بر اساس كلاس خودروها و دوم بر اساس قيمت . دسته بندي اول مبناي بهتري براي مقايسه است چون خودروها در يك گروه و رده بندي از نظر فرم اتاق قرار مي گيرند اما دسته بندي دوم در عمل بيشتر كاربرد دارد . در كشور ما وقتي شما قصد خريد اتومبيل داريد درگام اول به بررسي اين مسئله مي پردازيد كه با مبلغ مورد نظرتان چه خودروهايي را مي توانيد خريداري نماييد , سپس بر اساس فاكتورهاي مورد نظر به مقايسه امكانها پرداخته و در نهايت خودرو را خريداري مي كنيد .
نظر به درخواست خوانندگان و در ادامه دو خودرو سمند و پژو 206 را كه قيمتي نزديك به هم دارند با يكديگر مقايسه مي كنيم .
پژو 206 خودرويي است كه در كمتر از دو سال نقشي اساسي در بازارا خودرو كشور به عهده گرفته است و با توجه به بهره گيري از عامل تنوع در مدلهاي ارائه شده هر از چند گاهي حرف هاي جديد نيز گاهي حرف هاي جديد نيز براي گفتن دارد در مقابل سمند نيز به عنوان خودرو ملي كشور در حال بهسازي و سازنده زيادي به آن بسته است اما چه شد كه يك خودور هاچ بك پژو 206 به رقابت يك سدان خانوادگي برخاسته است ؟ اين مسئله ناشي از تحولات بازار خودرو كشور است . دو عامل عرصه زياد سمند و قرارگيري آن در سيستم تاكسيراني باعث كاهش قيمت چشمگير آن شد به گونه اي كه يك سال پيش قيمت سمند در حد پژو پارس بود ولي هم اكنون خيلي ارزانتر از پژو پارس است و حتي كار به جايي رسيده كه قيمت پژو 405 از سمند فراتر رفته است ! سمند هم اكنون داراي محدوده قيمتي دقيقا بين دو تيپ پژو 206 است يعني تيپ 2 و 3 پژو 206 با پيشرانه 4/1 ليتري .
پژو 206 نيز اگر چه در يك سال اخير با عرصه زياد به بازار شاهد كاهش قيمت بوده است اما ارائه مدلهاي جديد با امكانات بيشتر و همچنين كشش زياد بازار براي خريد اين خودرو اين مورد را تا حدودي كم رنگ نموده است . تيپ 2 پژو داراي قيمتي بين 3/10 الي 7/10 و تيپ 3 داراي قيمتي برابر 6/11 الي 12 ميليون تومان براي رنگهاي مختلف است . براي اين آزمون نوع تيپ 3 را برگزيديم تا حداقل از نظر تجهيزات تازگي داشته باشد و قيمت آن نيز در محدوده قيمت سمند باشد .
اگر بخواهيم پژو 206 را تنها در يك جمله تعريف كنيم بايستي گفت ((روان و دلپذير )) و براي سمند بايستي اظهار داريم ((جادار و ناهماهنگ ))
زمانيكه پشت فرمان پژو 206 و خصوصا تيپ 3 آن قرار مي گيريد كاملا حس سوار شدن بر يك خودرو روز را خواهيد داشت كافي است تا پنجره را ببنديد , تهويه را در حالت اتوماتيك تنظيم نماييد . سي دي مورد علاقه تان را در پخش صورت قرار دهيد و از يك رانندگي روان لذت ببريد اما اين وضعيت تا زماني است كه مسئله قدرت را فراموش كنيد و البته باز هم اين مسئله تا زماني است كه خودرو حامل دو سرنشين باشد چون به محض آنكه بر تعداد سرنشينان اضافه شود و صندلي عقب و فضاي بار مورد استفاده قرار گيرد پژو 206 در برابر سمند تبديل به يك اتوبوس شلوغ در يك ايستگاه پر ازدحام مي شود !
پيشرانه 4/1 ليتري 206 در زمان رانندگي سريعتر و پرقدرت تر از آنچه هست به نظر مي رسد اما در مواجه با خودروهاي قوي تر و رقباي هموطنش سريعا چهره بازنده اش را نمايان مي كند و اينجاست كه بسياري ترجيح مي دهند رانندگي روان و لذت بخش206 را فراموش كرده و پشت فرمان سمند قرار گيرند !
پنج سرنشين به همراه لوازم همراهشان سمند را خودرويي مناسب خواهند يافت خصوصا كه در يك مسافرت خانوادگي هنگام سبقت گيري از 206 مي توانند دستي نيز براي سرنشينان آن تكان دهند . اگر چه كيفيت برخي قطعات و تجهيزات , هنوز دروضعيت مطلوب نيست اما در نظر بسياري بهتر از آن است كه همچون 206 پاهاي سرنشينان عقب به علت كمبود فضا به يكديگر گره بخورد , هر چه پيش مي رويم انتخاب اتومبيل برتر دشوارتر مي شود .
دو ايربگ , ارتباط منطقي اجزا بكار رفته داخل كابين عالي به همراه تجهيزات كامل پژو 206 در يك سو و كلاس يك خودرو سدان و البته خدمات پس از فروش بهتر و همچنين كاربري بيشتر سمند در سوي ديگر كار را مشكل كرده است . (تعداد مراجعين پژو206 براي استفاده از خدمات پس از فروش كمتر از سمند است )
حال بهتر است سري به خيابانها بزنيم وكارايي دو خودرو در عمل مقايسه كنيم .
از نظر شتاب گيري سمند به راحتي 206 را در همان دنده هاي 1و2 جا مي گذارد و اگر كمي مسير سربالايي باشد اين فاصله در دنده هاي 3و4 بيشتر و بيشتر نيز خواهد شد سبقت گيري آسانتر , كشش بيشتر و هندلينگ (خوش دستي ) بهتر و حتي تسلط بيشتر عليرغم ابعاد بزرگتر , سمند را كاملا برتر از 206 مي نمايد و اين ويژگيها تا حد زيادي به علت كلاس متفاوت دو خودرو طبيعي نيز به نظر مي رسد البته با عرضه گونه 6/1 ليتري و گيربكس دستي 206 اين برتري ها نيز تا حد زيادي رنگ خواهد باخت .
با عبور سرعت از ارقام 150 و 160 كم كم فشردن پدال 206 جرات مي خواهد حركت عرضي اتاق افزايش يافته و خودرو دچار نوعي حالت شناور مي شود ضمن آنكه پيشرانه خودرو نيز تحت فشار قرار مي گيرد در حاليكه چنين حالتي در سمند تا سرعت 180 نيز رخ نمي دهد البته مسئله ديگر اينكه اگر دو سرنشين در صندلي عقب قرار گيرند و مقداري بار نيز در صندوق بار 206 قرار دهيد وضعيت بسيار بهتر خواهد شد اما در اين صورت نيز مشكل ديگري رخ مي دهد و آن هم اين است كه 206 با چهار سرنشين چنانچه جاده داراي شيب نبوده و باد موافق وجود نداشته باشد عملا هرگز به سرعت 160 نيز دست نمي يابد .
اگر دو خودرو از نظر ارتفاع در حالت استاندارد باشند تغيير مسيرهاي سريع با سرعت 120 با هر دو آنها امكان پذير است اما اگر اين مسئله چند مرتبه پياپي تكرار شود 206 مطئنا شرمنده راننده خود خواهد شد در حاليكه سمند اگر چه آدرنالين راننده را افزايش داده اما همچنان او را همراهي مي كند . عليرغم توان كمتر پيشرانه 206 در زمان حركت بخصوص در سرعتهاي پايين روانتر دور بر مي دارد اما اين بدين معنا نيست كه سمند سريعتر نيست .
كاركرد موتور , سيستم كلاچ و گيربكس در 206 كاملا نرمتر و روانتر از سمند است و از اين حيث برتري با 206 است غربالك فرمان آن خوش دست تر است و ليكن عملكرد اهرم بوق در وسط فرمان با نوعي تاخير و لزوم فشار زياد همراه است .
ستون جلو (ستون A) در هر دو خودور داراي قطر زيادي است و در سرپيچها ميدان ديد راننده را محدود مي كند اما اين مسئله باز هم در سمند حالت حادتري دارد ضمن آنكه دامنه چنين اشكالاتي در سمند گسترده تر است و براي آنكه به اين مسئله پي ببريم كافي است تا اولين بار كه بر روي صندلي جلو قرار مي گيرديد اقدام به تنظيم نمودن پشتي صندلي نماييد ملاحظه خواهيد نمود كه دست شما بين صندلي و بخش داخلي ستون مياني گير خواهد نمود !
همچنان در حال افزايش سرعت هستيم و با نگاهي همراه بارضايت به 206 در آينه خود مي نگريم اما هر حركتي ايستادني نيز در پي دارد و اينجاست كه 206 برگ برنده ديگري را رو مي كند اگر در مدلهاي تيپ 2 در ترمزهاي ناگهاني تا حدودي خودرو تمايل به انحراف داشت و يا به اصطلاح كله مي نمود در گونه تيپ 3 با افزوده شدن سيستم ضد بلوكه ترمز (ABS) مي توانيد با اطمينان كامل پدال ترمز را بفشاريد . خبري از انحراف و قفل شدن چرخها نيست و خودرو با آرامش خاصي مي ايستد در حاليكه سمند براي آنكه بتواند با رقباي خود در كلاس خودش رقابت نمايد احتياج به ترمزهاي ديسكي عقب و سيستم ضد بلوكه را حس مي نمايد .
خودروي برتر ميان ((سمند )) و ((پژو 206)) را پس از در نظر گرفتن تمامي موارد مقايسه شده در جدول ربرو مي توانيد خودتان انتخاب كنيد .
تجهيزات برتر پژو 206 تيپ 3 نسبت به سمند
دو عدد ايربگ , ABS ترمزها , تهويه اتوماتيك , نمايش هنده اطلاعات از نوع كريستال مايع در بالاي داشبورد , تنظيم كننده برق كاسه چراغهاي جلو , برف پاكن و شيشه عقب , پخش صوت سي دي , دو عدد باند پخش صدا بيشتر نسبت به سمند .
تجهيزات برتر سمند نسبت به پژو 206 تيپ 3
سيستم دزدگير با كنترل از راه دور , كامپيوتر سفري (البته با كارايي ضعيف )
آنچه 206 تيپ 3 به آن نياز دارد .
پيشرانه قويتر , بهسازي فضاي صندلي عقب , كاهش قيمت و البته تعداد اعضاي خانواده براي خريدارانش !
آنچه سمند به آن نياز دارد
به روز شدن طراحي داخلي , بهسازي طرح خارجي ,افزايش تجهيزات ايمني , تغييرات كيفيت ساخت قطعات ظاهري و داخلي ((به عنوان مثال به دريچه هاي تهويه در نظر گرفته شده براي سرنشينان عقب نظري بياندازيد و يا لولاي درب جا كاستي كنسول مياني و بسياري موارد ديگر طرح جديد براي داشبورد خودرو , تنوع خودرو از نظر سطح تجهيزات , پيشرانه و ارائه نوع استيشن آن .
و اما نتيجه گيري نهايي
پژو 206 را عليرغم آنكه 5 سال از عرضه آن دربازار جهاني مي گذرد مي توان در كلاس خودش خودرويي به روز دانست . مدرن و يا تجهيزات كامل (تيپ 3) كه با تكيه به دو عامل كيفيت ساخت خوب و طراحي ساخت خوب و طراحي چشمگير خارجي و داخلي رقبا را به مبارزه مي طلبد . در مقابل سمد اگر چه در بازار محدود داخل كشور مطرح شده است و از فروش خوبي برخوردار است اما آن را بايستي خودرويي متعلق به يك نسل پيش دانست كه اگرچه زمان چنداني از تولدش نمي گذرد و ليكن براي رقابت در بعد جهاني با رقبايي همچون 206 و ساير رقبا نياز به تحولي ساختاري دارد .
اگر چه تعصبي خاص نسبت به سمند به عنوان خودرو ملي كشور داريم اما بايستي برتبري 206 را بپذيريم و اميدوار باشيم تا روزي سمند رقيبي جدي براي خودروهاي مطرح در بازار جهاني باشد .
در پايان ضمن تشكر از همكاري صميمانه دوست عزيزيمان مرودين توماس زاده كه در تهيه امكانات و انجام تست ما را ياري نمودند اين وعده را نيز به خوانندگان عزيز مي دهيم كه در مطلبي ديگر ماشين پژو 206 تيپ 5 با پيشرانه 110 اسب بخار را به عنوان يك هاچ بك داغ مورد آزمايش قرار خواهيم داد خودرويي كه دوستداران مدلهاي كوچك و سريع به حاي خالي آن را كاملا حس مي نمودند .
جدول مقايسه اي مشخصا فني خودرو پژو 206 و سمند
پژو 206 سمند
حجم موتورر (سانتيمتر مكعب ) 1360 1761
كشتارو موتور (اسب بخار / دور در دقيقه ) 75/5500 97/6000
گشتاور موتور (نيوتون متر / دور در دقيقه ) 109/5500 148/3000
شتاب صفر تا 100 (ثانيه ) 9/12 5/11
ماكزيمم سرعت (كيلومتر در ساعت ) 166 185
ابعاد خارجي (ميليمتر ) 3822×1652×1425 44140×1720×1460
ابعاد رينگ و لاستيك 14R65/185 15R65/185


ماكزيما:
طرح خارجي :
نيسان ماكزيمم به عنوان يك خودرو لوكس احتياج به يك طراحي قوي و پرجاذبه داشت تا بتواند در اين بخش از بازار با رقبا سرسخت خود بخوبي رقابت كند . در همين راستا طرح ظاهري آن نسبت به نسل گذشته اش كاملا دگرگون شد و اين دگرگوني حتي شامل ابعاد خارجي خودرو نيز شده است به گونه اي كه از لحاظ طول بدنه 200 ميليمتر و از نظر فاصله بين محورهاي جلو و عقب شاهد 50 ميليمتر و از نظر فاصله بين محورهاي جلو و عقب شاهد 50 ميليمتر افزايش مي باشيم البته مدلي كه در كشورمان عرضه مي گردد با نمونه موجود در بازار جهاني تفاوت هايي دارد چون از ابتداي سال جاري ماكزيما با پيشرانه جديد , گيربكس 6 دنده جلو و طرح ظاهري تغيير يافته (Feace Lift) شده به بازار جهاني عرضه مي گردد اما از لحاظ استيل كلي تا حد زيادي مشابه همين طرح موجود در ايران است .
در قسمت جلو , طرح جلو پنجره با حاشيه كروم به همراه چراغهاي بزرگ و شفاف جلو و پرژكتورهايي است كه تا بغل سپر ادامه يافته است نظر بيننده را به خود جلب مي كند .
در نماي جانبي نيز ريسنگهاي 16 اينچي , دستگيره هاي درها با پوشش ظاهري كروم و شبرنگهاي جاسازي شده در سپرها قابل توجه هستند . اگر چه نقاط ضعفي همچون مثلثي شيشه پنجره در عقب و يا عدم هماهنگي مناسب خطوط بدنه در جلو و عقب نيز مي تواند مد نظر قرار گيرد با رسيدن به قسمت عقب خودرو دو نكته قابل توجه است سپر بزرگ و برآمده عقب خودررو و نحوه طراحي چراغها و قسمت مياني دو چراغ عقب كه به نوعي سعي شده تا طرح قسمت جلو و نوعي حالت قرينه و يكسان داشته باشند . البته در اين بين قرارگيري بال عقب كه هماهنگي مناسبي با طرح ظاهري خودرو و همچنين كلاس چنين خودروي ندارد تا حدودي آزار دهنده به نظر مي رسد و در نمونه هايي كه بال ععقب برداشته شده است به نوعي قسمت عقب خودرو عضلاني تر به نظر مي رسد اما نكته حائز اهميت اين است كه گرچه ازديدگاه طرح ظاهري ماكزيما مي تواند نمره قبولي را نسبت به خودروهاي همكلاس خود داشته باشد اما در مجموع طرح ظاهري آن فاقد حالتي عضلاني و چشم نواز نسبت به برخي رقباي اروپايي خود همچون ب ام و سري 5 و يا حتي رقباي هموطنش همچون تويوتا آوالون است .
در مورد مقايسه طرح خارجي آن با خودروهاي داخلي نيز بايستي گفت كه اين اتومبيل و قيمت فروش آن به هيچ عنوان قابل مقايسه با ساير سدانهاي داخلي نيست و شايد به همين دليل يعني منحصر به فرد بودن است كه طرح ظاهري ماكزيما براي خريداران ايراني جذاب و قابل قبول به نظر مي رسد .
طرح داخلي خودرو :
با باز كردن در خودرو وارد فضايي كاملا جديد و متمايز نسبت به ساير خودروهاي دخلي ميشويد اگر چه ميزان استفاده از قطعات پلاستيكي زياد است اما كيفيت و ظاهرشان كاملا قابل قبول است و به هيچ عنوان آزار دهنده نيستند ضمن آنكه هماهنگي مطلوبي بين آنها , پوشش پارچه اي مخمل صندليها , كف خودرو و رودريها و همچنين قطعات چوبي بكار رفته در خودرو وجود دارد .
بخش مياني داشبورد با يك طراحي ساده و هماهنگ بر جذابيتهاي داخلي خودرو افزوده است و ادامه يافتن پوشش چوبي تا انتهاي دسته دنده فضايي شكيل را بوجود آورده است . بخش پاييني داخل خودرو به رنگ روشن و بخش بالايي آن به رنگ تيره بوده و همين جداسازي فضاي بيشتر را در بيننده القا مي كند پوشش چرم دسته دنده و غربالك فرمان رانندگي لذت بخش را نويد مي دهد و اين مسئله با روشن نمودن خودرو و ديدن صفحه نشان دهنده ها كه در حالت عادي خاموش و محو بوده تكميل مي گردد . استفاده از نورپردازي فلورسنت و طراحي ساده اما خوانا و جذاب نشان دهنده ها ناخو‌دآگاه يادآور اتومبيل لكسس است .
در ظاهر خودرو سعي شده با قطعات فلزي و كروم چهره اي زيبا و اسپورتي ايجاد گردد و اين مسئله تا حدي داخل خودرو نيز به چشم مي خورد , ركابهاي كرومي با نوشته برجسته نيسان و صفحه فلزي حاشيه دسته دنده موارد قابل ذكر را تشكيل مي دهند اما عليرغم اين مسئله استفاده زيادي از فلز بعمل نيامده تا حالت لوكس داخل خودرو حفظ مي گردد .
طراحي صندليها و برجستگيهاي حاشيه آنها كاملا بي نقص است اما مواردي نيز هستند كه براي خودرويي در اين سطح قابل قبول نيست از جمله طرح و كيفيت چراغهاي جاسازي شده در قسمت پايين دربهاي جلو كه ظاهري ارزان قيمت دارند . در مجموع بايستي طرح و وضعيت داخلي نيسان ماكزيما را به مراتب بهتر و قابل رقابت از طرح ظاهري آن در مقايسه با رقبايش به حساب آورد ضمن آنكه براي مصرف كننده ايراني تا مدتها تازگي و جذابيت خواهد داشت كه اين مسئله ناشي از دو مورد است اول سادگي نسبي طرح داخلي و ديگري كيفيت قطعات به كار رفته كه به جرات مي توان گفت مشابهي براي آن نمي توان در بين خودروهاي داخلي يافت .
تجهيزات داخلي :
تجهيزات استاندارد ماكزيما شامل : شيشه هاي برقي جلو و عقب با قابليت برگشت خودكار در صورت مواجهه با مانع , آينه هاي جانبي برقي , قفل شيشه هاي برقي , فرمان هيدروليك , فرمان با قابليت تنظيم ارتفاع , سيستم كنترل از راه دور با توانايي فعال سازي سيستم دزدگير و باز نمودن صندوق , بار پخش صوت كاست و سي دي همراه با تغذيه كننده شش عددي سي دي در صندوق بار , كامپيوتر اتومبيل با قابليت ارائه اطلاعاتي همچون متوسط سرعت , سوخت مصرف شده مسافت طي شده و مسافت باقي مانده تا سوختگيري مجدد كه همگي اين اطلاعات از طريق يك صفحه كريستال مايع تعبيه شده در بخش نشانده ها به اطلاع راننده مي رسد .
سيستم تهويه اتوماتيك همراه با فيلتر جذب كننده ذرات گرد و غبار و صفحه نشاندهنده اطلاعات , صندليهاي جلو برقي با قابليت كنترل شش گانه , كنترل هاي سيستم صوتي بر روي فرمان , تزئينات چوبي داخلي , يخچال با حجم چهار عدد نوشابه يك نفره , 3 عدد جاليواني , در صندوق و در مخزن سوخت برقي , شيشه هاي رنگي مجهز به فيلتر UV , پرژكتورهاي دوگانه در جلو , رينگ هاي آلومينيمي 16 اينچي , ترمزهاي ديسكي در هر چهار چرخ همراه با سيستم ضد بلوكه ترمز ABS , بال عقب , سيستم روشنايي داخلي با تاخير زماني در خاموش شدن , آيننه درون كابين با قابليت خودكار تغيير روشنايي در روز و شب , آفتابگيرهاي سرنشينان جلو داراي آينه و چراغ , دو عدد ايربگ براي راننده و سرنشين جلو , صندلي عقب دو تكه با قابليت خواباندن زير آرنجي صندلي عقب , تغذيه كننده 12 ولتي براي سرنشينان جلو و عقب و يك سري تجهيزات اوليه استاندارد ديگر كه اگر بخواهيم به تمام موارد بپردازيم بسيار مي شود و البته در نمونه مورد آزمايش بايستي گيربكس اتوماتيك را نيز به اين ليست اضافه نماييم .
اگر بخواهيم به نكات مثبت اين خودرو بپردازيم بايستي از سيستم تهويه خوب آن نام برد كه با داشتن فيلتر داراي كارايي و كيفيتي قابل تمجيد بوده و اي كاش سازنده با قرار دادن دريچه مستقل براي سرنشينان عقب كارايي آن را بيش از پيش مطلوبتر مي نمود همچنين با توجه به نوع شيشه ها كه مجهز به فيلتر UV است از رسيدن اشعه ماورا بنفش خورشيد به سرنشينان جلوگيري مي شود .
سيستم پخش صوت نيز علاوه بر راديو چند موج و پخش كاست داراي ظرفيت قرارگيري شش عدد سي دي در خشاب چنجر تعبيه شده در صندوق بار است و مي توان از داخل خودرو از آنها بهره گرفت ضمن آنكه براي اضافه نمودن سي دي جديد نياز به مراجعه صندوق عقب نيست و مي توانيد سي دي را بصورت مستقل در داخل خودرو در سيستم پخش صوت قرار داد .
كاركرد سيستم كنترل از راه دور نيز مطلوب است چون علاوه بر باز و بسته كردن درها قابليت باز نمودن در صندوق بار را نيز داراست همچنين دزدگير را فعال كرده و بالعكس آن را از فعاليت خارج مي كند در مورد كاستي ها نيز علاوه بر مورد دريچه هاي مخصوص صندلي عقب مي توان به مواردي ديگر همچون نبود فندك براي سرنشينان عقب , چراغ مطالعه براي سرنشينان عقب , خالي بودن جعبه كمكهاي اوليه با توجه به قيمت خودرو حتي مواردي همچون سان روف برقي با پوشش چرم صندليها اشاره نمود اما در مجموع بايستي سطح تجهيزات ماكزيما را براي خريداران راضي كننده محسوب نمود ضمن آنكه موردي كه بيشتر از ميزان تجهيزات آن نسبت به ساير خودروهاي داخلي ميتواند مد نظر قرار گيرد كارايي و كيفيت كاربردي اين تجهيزات است .
فضاي داخلي و راحتي سرنشينان
زمانيكه وارد فضاي داخلي ماكزيما مي شويد از بسياري جهات براي شما تازگي خواهد داشت تركيب رنگ فضاي داخل اتاق , جنس و كيفيت اجزا , تشكيل دهنده اتاق و اما مورد مهمتر يعني فضاي داخلي و راحتي سرنشينان نحوه طراحي و برآمديگهاي صندليهاي جلو كاملا بي نقص است و همين مسئله راحتي مطلوبي را براي سرنشينان جلو به ارمغان مي آورد فضاي مناسب براي پاها و همچنين مقابل زانوها سرنشينان جلو بي نقص بوده ضن آنكه هم زمان سرنشينان عقب نيز فضاي مناسبي را در بالا سر خود و همچنين براي پاهاي خود در اختيار خواهند داشت و زانوهاي آنها نيز از راحتي مطلوبي برخوردار است . اگر چهار فرد بزرگسال با قد حدود 180 سانتي متر نيز در خودرو قرار گيرند هيچگونه كمبودي از نظر فضاي داخلي احساس نخواهند كرد و حتي در يك مسافرت چند ساعته نيز احساس خستگي نمي نمايند اگر چه با اضافه شدن نفر پنجم از راحتي سرنشينان عقب كاسته مي شود اما فضاي صندلي عقب به اندازه اي است كه باز هم جاي گله اي باقي نمي ماند ضمن آنكه سرنشيني كه در وسط صندلي عقب قرار مي گيرد از راحتي مناسبي برخوردار خواهد بود .
اگر بخواهيم به ويژگيهاي اين بخش بپردازيم مي توان مواردي همچون فضاي در نظر گرفته شده در پشت صندليهاي جلو براي قرارگيري مجلات و روزنامه , دستگيره هاي قرار داده شده در پشت صندلي جلو كه بيشتر مورد استفاده افراد مسن تر قرار مي گيرد و ديگر احتياجي نيست تا از دستگيره هاي روي سقف كه معمولا استفاده از آنها همراه باخستگي بازوها بوده استفاده نمايند .
چند فضاي مناسب نيز علاوه بر فضاي حجيم جعبه داشبورد وجود دارد يكي در بالاي بخش مياني داشبورد , ديگري در كنار دسته دنده و يك فضا نيز در زير جاسيگاري و حتي يك جاليواني در بالاي دريچه تهويه سرنشين جلو صندلي عقب نيز بصورت دو تكه و قابل خواباندن است تا بتوان اشيا طويل را نيز با خودرو حمل نمود . در مجموع از ديگاه راحتي و فضاي داخلي ماكزيما را بايستي رقيبي سرسخت براي رقبا برشمرد و بي جهت نيست كه در بازار آمريكاي شمالي مورد توجه خريداران سخت گير اين كشورها قرار گرفته و در بازار محدود ايران نيز مي تواند پاسخگوي نيازهاي افرادي كه به دنبال آسايش و ايمني بيشتري هستند قرار گيرد .
با بسته شدن شيشه ها و روشن نمودن پخش صوت و سيستم تهويه و با توجه به عايقكاري مناسب اتاق و تطبيق خوب قطعات فضايي راحت و بي صدا نصيب سرنشينان خواهد شد كه نظر هر استفاده كننده اي را جلب خواهد كرد .
قطعات فني :
اين مدل نيسان ماكزيما با دو نوع پيشرانه ارائه گرديده است پيشرانه ضعيفتر از نوع 4 سيلندر خطي و به حجم 2 ليتر و داراي تواني برابر 140 اسب بخار بوده اما پيشرانه قويتر كه در نمونه هاي داخلي نيز از اين پيشرانه استفاده شده است داراي حجمي برابر 3 ليتر بوده و آرايش آن نيز به صورت V شكل است .
اين پيشرانه با دارار بودن دو ميل سوپاپ و بهره گيري از سيستم سوخت رساني انژكتوري تواني برابر 201 اسب بخار را در 6400 دور در دقيقه عرضه مي نمايد ضمن آنكه گشتاوري برابر 4/29 كيلوگرم بر متر را نيز در 3600 دور ارائه مي كند ترمزها در جلو و عقب ديسكي هستند كه در جلو از نوع خنك شونده بوده همچنين سيستم ضد بلوكه نيز به صورت استاندارد وجود دارد سيستم فرمان از نوع دنده شانه اي و مجهز به كمك هيدروليك است و سيستم تعليق نيز درجلو به صورت مستقل از نوع مك فرسون با فنرهاي حلقوي در عقب بصورت اكسل و سيستمهاي چند اتصاله است .
نيسان ماكزيما در ايران با دو نوع گيربكس ارائه مي گردد يكي شش دنده دستي (پنج دنده جلو + دنده عقب ) و ديگري يك گيربكس خودكار 4 دنده جلو كه نمونه مورد آزمايش داراي اين نوع گيربكس بود .
توانايي هاي حركتي :
با قرارگيري پشت فرمان خودرو را احساس نمي كنيد زمانيكه سوئيچ را چرخانده و خودرو را روشن مي نماييد صفحه نشاندهنده ها نيز روشن شده وآخرين اطلاعات را در اختيار شما قرار مي دهد و با فشردن پدال گاز اگر چه عقربه دور شمار نسبتا سريع حركت مي كند و نويد موتوري پرتوان را مي دهد اما از صداي خودرو نمي توان پي به تواناييهاي پيشرانه آن برد . دسته دنده را در حالت D قرار داده و شروع به حركت مي نمائيم اگر پدال گاز را يك مرتبه تخت نماييد سيستم انتقال قدرت سريعا خواسته شما را كه حداكثر شتاب بوده دريافته و دنده ها را به ترتيب تا حدود منطقه قرمز پر مي نمايد . اگر چه شتاب 0 تا 100 در شرايط استاندارد آزمايش رقم 8/8 ثانيه است كه نمي توان آن را فوق العاده بر شمرد اما در مقياس مقايسه با خودروهاي داخلي كاملا برتر است .
عملكرد گيربكس خودكار خودرو نيز بي نقص است و تعويض دنده ها بسيار نرم صورت مي گيرد معمولا خريداران خودروهايي در اين كلاس به دنبال حداكثر راحتي در رانندگي هستند و معمولا نوع اتوماتيك را مي گزينند اما اگر طالب يك رانندگي جذاب به معناي واقعي هستيد كافيست تا ماكزيما را با گيربكس دستي خريداري نماييد دور شمار موتور را تا حالت عمودي بالا برده و ناگهان كلاچ را رها نماييد . تا احساس فرو رفتن در صندليها را كاملا حس كنيد .
شتاب 0 تا 100 آن با گيربكس دستي 1/7 ثانيه بوده كه در ايران مي توان آن را بي رقيب دانست .
ماكزيمم سرعت نيز در نوع اتوماتيك 210 كيلومتر و در نوع دنده اي 222 كيلومتر بوده و چنين ارقامي با توجه به وزن خودرو قابل قبول است . اگر چه ماكزيما را بايستي ب ام و سري 5 اتومبيلهاي ژاپني دانست يعني خودرويي لوكس كه تا حدودي نيز جاذبه هاي اسپورتي را نيز داراست اما با توجه به آنكه در چنين خودروهايي فاكتور راحتي در مرتبه بالاتري قرار دارد نبايستي ماكزيما را يك سدان اسپورت محسوب كرد از لحاظ هندلينگ و جذابيت رانندگي نمونه اي كاملا موفق بوده و پايداري آن نيز قابل توجه است . كارايي ترمزها , سيستم كلاچ در نوع دنده اي و گيربكس هم دنده اي و هم اتوماتيك كاملا معرف يك خودرو ايده آل ژاپني است و در مجموع در بخش توانايي هاي حركتي ماكزيما مي تواند حتي رقباي سطح بالاترش رانيز به مبارزه بطلبد و اين ويژگي است كه آن را نسبت به خودروهايي همچون تويوتا كمري و يا پژو 607 در بازارهاي جهاني برتر نموده ضمن آنكه ماكزيما در بازار ايران حريفي براي مبارزه در برابر خود مشاهده نمي كند .
ايمني , كيفيت , خدمات پس از فروش و قيمت :
در مورد مسائل ايمني نيز ماكزيمم حرفهاي زيادي براي گفتن دارد از نظر تجهيزات ايمني غير فعال مي توان به مواردي همچون 2 عدد ايربگ , پنج پشت سري با قابليت تنظيم ارتفاع دو پشت سري جلو از نوع فعال هستند كه در زمان تصادف تغيير حالت مي دهند پنج كمر بند ايمني دو تاي جلو مجهز به سيستم كنترل كشش در زمان تصادف , ميله هاي ضربه گير داخل درها و موارد ديگر , در بخش تجهيزات ايمني فعال نيز ترمزهاي ضد بلوكه ABS و سيستم كنترل هرز گردي مهمترين موارد را تشكيل مي دهند تا ماكزيما بتواند در كنار طراحي مناسب بدنه و جذب ضربه حاصل از تصادف خود را بعنوان خودرويي ايمن معرفي نمايد .
پرداختن به كيفيت ساخت آن نيز موردي است كه از نظر همگان در مقايسه با خودروهاي داخلي و حتي در مقياس جهاني نمره قبولي را خواهد گرفت . بكارگيري مواد اوليه مرفوب , طراحي دقيق اجزا و انطباق مطلوب آنها نكاتي هستند كه حتي نظر يك مصرف كننده عادي را نيز جلب مي نمايند . اما زماني كه صحبت از خدمات پس از فروش شود ماكزيما و بخصوص خريداران آن با سطح انتظاري كه دارند راصي نخواهند بود يك سرويس اوليه رايگان و يك گارانتي زماني همان چيزي است كه سالهاست خودرويي همچون پيكان نيز از آ، بهره مند است و بايستي پذيرفت كه دنياي امروز متحول شده است و سطح انتظارات بي پايان است اما در جايي كه ماكزيما يك خودرو منحصر به فرد محسوب مي شود توليد كننده دلليل زيادي براي جلب رضايت مصرف كننده نخواهد داشت و اين مسئله اي است كه در مورد ماكزيما برقرار است .
در بررسي فاكتور قيمت فروش اگر چه قيمت پايه حدود 35 ميليون تومان كه در بازار آزاد درزمان تهيه مطلب حدود 38 ميليون تومان است براي خودرويي كه در بازارهاي جهاني كاملترين مدل آن داراي قيمت 000/28 دلار (حدود 23 ميليون تومان ) است رقمي گزاف به نظر مي رسد اما در جايي كه خودرويي همچون سنگ يانگ موسو داراي قيمت فراتر از 30 ميليون و يا يك مزدا سواري 323 , 12000 دلاري به قيمت 22 ميليون تومان به فروش مي رسد و همچنين در مقابل قيمت خودروهاي وارداتي اوايل دهه 90 همچون مرسدس بنزها E220 كه نمونه هاي مدل 1995 آن در كشورمان به قيمت 60 ميليون تومان خريد و فروش مي شود رقمي منطقي ومناسب خواهد بود , به هر حال ماكزيما بعنوان يك خودرو لوكس كه سالها توليد اين قبيل خودروها در بازار داخلي به فراموشي سپرده شده بود نمونه اي قابل قبول است كه مي توان آغاز براي يك تحول ساختاري در صنعت خودرو كشور محسوب شود .
در خاتمه از همكاري صميمانه آقايان آرش نژاد آذر و قدس كه اتومبيلهاي خودشان را در اختيار گروه گزارشكاران مجله ماشين قرار دادند و در مراحل مختلف آزمايش ياور ما بوند تشكر مي نمائيم و در يك جمع بندي نكات مثبت و منفي نيسان ماكزيما را به اطلاع عزيزان مي رسانيم :

نكات مثبت :
پيشرانه پر قدرت , توانايي هاي حركتي , كيفيت ساخت خوب , ترمزهاي پرقدرت , راحتي سرنشينان , تجهيزات مناسب و ...
نكات منفي :
فضاي موتور بسيار شلوغ , كمبود قطعات يدكي , خدمات پس از فروش ضعيف , گراني لوازم يدكي , قيمت فروش گرانتر از بازار جهاني
مشخصات فني ماكزيما
طول × عرض × ارتفاع (ميليمتر ) 35×1780×4930
فاصله بين محورها (ميليمتر ) 2750
وزن خالص با گيربكس اتوماتيك 1410كيلوگرم
وزن خالص با گيربكس معمولي 1390 كيلوگرم
ابعاد رينگ ها : 6-1.2JJ 16
ابعاد لاستيك ها : 215.55R16
ظرفيت مخزن سوخت 70 ليتر

Step one: Identification of need
مرحله اول : تشخيص نياز
تعداد زيادي از افراد چه كارمند، چه بازاري و چه شغل ديگر در ايران خواهان خريد اتومبيل هستند. ولي از تخصص لازم براي تشخيص و تعيين اتومبيل مناسب بي بهره اند. بعنوان مثال فردي داراي همسر ويك يا دو فرزند خواهان خريد اتومبيل مناسب براي خود و خانواده اش است ولي نمي داند ارزش واقعي كدام اتومبيل از ميان اتومبيلهاي موجود درايران بيشتر است . سمند با خدمات پس از فروش عالي يا 206 تيپ 3و 5 ، زانتيا و مزدا چطور؟ پرايد يا پرشيا هم مي توانند گزينه اي براي انتخاب باشند.

Step two: Definition of Goal
مرحله دوم: تعريف هدف
بعد از طرح مشكل، هدف مشخص مي شود . هدف اين است كه با تحقيق و پژوهش و كسب اطلاعات درباره اتومبيلهاي معمول در ايران، بهترين و مناسب ترين اتومبيل سدان را مشخص كنيم .

Step three: Research
مرحله سوم : تحقيق
در اين بخش ما به جمع آوري اطلاعات مي پردازيم و اطلاعات لازم براي ارزيابي را جمع آوري مي نماييم . اطلاعات درباره اتومبيلهاي سمند، 206، زانتيا ، ماكزيما، مزدا323 ، پرشيا ، پرايد و پي كي خواهند بود.

Step four : Task Specification
مرحله چهارم : مشخصات كار
انتخاب من بر اساس معيارهايي خواهد بود . به عنوان مثال، قيمت مناسبي داشته باشد و با كيفيت خودرو قابل مقايسه باشد. داراي موتور و سيستم ترمز قابل اطمينان باشد . طراحي داخل و خارج آن زيبا باشد . تجهيزات قابل قبولي داشته باشد و مصرف بنزين ، هندلينگ و خدمات پس از فروش آن هم مناسب باشد هر كدام از موارد ذكر شده داراي درجه اي از ارزش كل مي باشند كه در جدولي در قسمت 6 مشخص است .

Step five: Ideation
مرحله پنجم : شروع به ايده دادن
در طراحي هاي ابداعي مبتكر بايستي با استفاده از خلاقيت خود شروع به ايده دادن نمايد و از ميان ايده هاي خود يكي را برگزيند . اما در اين پروژه كه هدف من انتخاب طرح از ميان طرحهاي موجود در بازار ايران است ابداعي در كار نخواهد بود بلكه تجزيه و تحليل و امتياز دادن نقش اساسي دارد.من 9 اتومبيل سدان را براي بررسي انتخاب كرده ام كه عبارتند از : 1- سمند معمولي 2 -پژو 206 تيپ سه 3 – پژو 206 تيپ پنج 4- زانتيا 2000 5- ماكزيما 6- پرشيا معمولي 7- مزدا 323 8- پرايد Gtx 9- رنو پي كي

Step Six: Conceptualization
مرحله ششم : به تصوير كشيدن ايده ها
در اين قسمت ما به جاي به تصوير كشيدن ايده هاي خيالي ، عكسهايي از مدلهاي مورد گزينش را ارائه مي كنيم .

Step Seven: Decision Matrix
مرحله هفتم :ماتريكس تصميم گيري
در اين قسمت ايده ها ، امتياز بندي مي شوند. در يك جدول بر اساس فاكتورهاي مختلف به هر اتومبيل امتياز مناسب را اختصاص مي دهيم كه با توجه به تحقيقات انجام شده مي باشد و نيز بر مبناي ارزش آن فاكتور براي من به عنوان خريدار مي باشد و نهايتا امتيازات جمع شده و بهترين برگزيده مي شود .

No comments:

Post a Comment